Friday, January 08, 2010


Dmitrij Sosztakovics ~ Az orr
ˇ
Amikor Sosztakovics 1928-ban - huszonkét éves korában - ezt az operát megírta, az avantgard kifejezés még ismeretlen volt. A zeneszerző Gogol novellájának (olvasható: ITT) szövegéből indult el, nem véletlen, hogy a libretto megírásának oroszlánrészét is ő végezte. Ami az 1833-36-ban írt Gogol novellát illeti, ott szintén egy akkor még nem ismert kifejezés a meghatározó. Abszurd történet a javából!
ˇ
Avantgard és abszurd 1928-ban. Olyan zenével, amelynek az elfogadása csodaszámba ment akkor - és azóta is. Lehet, hogy ez az oka annak, hogy az opera alig ismert, szinte soha nem adják elő.
ˇ
A pétervéri Marinszkij Szinház társulata most olyat tett, ami zene- és hangrögzités-történeti esemény. A legújabb technikával vették fel a kitünő előadást, a megvalósító nevek többnyire világklasszisok. A karmester Valerij Gergijev neve világszerte ismert. A fantasztikus hanggal éneklő basszust - aki a legnagyobb szerepeket énekelte el eddigi pályája során - én Gubajdulina János Passió-jának szólistájaként ismertem meg (a Passió bemutatóját is Gergijev vezényelte Stuttgartban). Gennagyij Bezzubenkov-ról van szó...
ˇ
A Marinszkij Színház kiadásában megjelent lemez hozzáférhető, meghallgatása igen nagy élmény!
ˇ
A felvétel - szerintem - meghaladja a Rozsgyesztvenszkij vezényelte korábbi felvétel színvonalát, azon viszont a szintén Gogol alapján írt befejezetlen Sosztakovics opera (A játékosok vagy A kártyások) világpremierje is meghallgatható.
ˇ
Mindössze néhány másodpercet idézek a prológból. A két mellékelt színpadképből is látható a rendezés szelleme. Tökéletesen megférnek a Gogol-korabeli jelmezek a modern, szinte technikai érzetet keltő színpadképekkel.
ˇ

1 comment:

Anonymous said...

Kiváló ez a bejegyzés.

Kedves Korányi Tamás!

Nagy tisztelője vagyok Önnek. Anno, kismama koromban, egyedül a Rádió, azon belül a rádiókompozíciók, így az Ön Maeterlinck-, Szent Ágoston- és más 60 perces műsorai jelentették számomra a kultúrát, mert így "csak" a fülemre volt szükség, a kezem főzhetett, varrhatott, vasalhatott stb. Nagyon hálás voltam/vagyok érte, és utólag is köszönöm.

Glenn Gould ... az előadók között nekem is ő az egyik "nagy ő". Kérem, ha nem veszi tolakodásnak, nézzen rá az én kis Gould-"oltáromra" is a TABULA CANDIDÁN: http://www.latomus.eoldal.hu/oldal/Glenn_Gould

Türelmével visszaélni nem kívánván most már tisztelettel búcsúzom.
A legjobbakat kívánja Önnek ismeretlen híve:

Sz.Gábor Ágnes tanár - Budapest
(sz.gabor.agnes@gmail.com)