Friday, January 01, 2010


Mélylélektan
ˇ
~ mindenre steril válaszra kész pszichológus ismerősömmel beszélgettem a minap arról, hogy öregkorban a fiatalkori élmények rosszabbika (s ezzel túl finoman idézem fel a beszélgetést), egyre gyakrabban felmerül az emlékezésben és az álmokban is.
ˇ
Elie Wiesel budapesti látogatása során egy interjúban elmondta, hogy álmaiban egyre többször előjönnek egykori auschwitzi történések, s hozzátette, hogy ez a hozzá hasonló túlélők körében eléggé általános.
ˇ
Közismert, hogy a túlélők közül többen sok évvel a túlélt szörnyűségek után egyéb okokkal nem magyarázható módon öngyilkosságot követtek el. (Hirtelenjében Paul Celanra vagy Primo Levire gondolok például.)
ˇ
Szólni sem tudtam, amikor mindenre steril válaszra kész szakértő beszélgetőtársam kijelentette, hogy ez a dementia első jele. "Emberek, nem vadak - elmék vagyunk!' - nem? Mármost mi vár még rám akkor, ha ez csak az első jel. És még nem is mondtam el mindent...
ˇ
Fura szakma a mindenre steril válaszra kész pszichológia!..., fura szerzet sok mindenre steril válaszra kész pszichológus!...
ˇ
Megértettem , miért is gondolom abszurdnak, ha az emberi butaság egy jelenségének, a szilveszteri tűzijátéknak az "átélésére" bíztatnak. Én ugyanis tűzijáték-túlélő vagyok. Egyelőre - a mindenre steril válaszra kész szakember véleménye szerint - mindössze a dementia első jeleivel...

No comments: