Mondjuk el tehát, mi okból formálta meg a keletkezést s ezt a mindenséget az alkotó. Jó ő, a jósággal pedig nem fér össze soha semmi irigység semmi tekintetben: ennek híjával lévén azt akarta, hogy minden a lehető leghasonlóbb legyen őhozzá. A keletkezésnek és a kozmosznak ezt a forrását, mint a legjogosultabbat, értelmes emberektől bárki bízvást elfogadhatja, Az isten ugyanis azt akarta, hogy minden lehetőleg jó, hitvány pedig semmi sem legyen, ezért, minthogy mindent, ami csak látható volt, úgy vett át, hogy nem volt nyugalomban, hanem mozgott szabálytalanul és rendezetlenül, rendbehozta rendetlenségéből, mert azt gondolta: mindenképen különb a rend. Az pedig nem volt és nem lesz lehetséges, hogy a legjobb lény mást cselekedjék, mint a legszebbet: megfontolás útján pedig azt találta, hogy a természettől fogva látható dolgok közül egészben véve semmi, ami híjával van az észnek, szebb az eszesnél nem lehet; ész pedig lélek nélkül nem keletkezhetik senkiben, E megfontolás alapján észt oltva a lélekbe, s lelket a testbe, építette fel a Mindenséget, hogy oly művet alkosson, mely természeténél íogva a lehető legszebb és legjobb. Így tehát a valószínű okoskodás alapján azt kell állítani, hogy ez a világ valóban lelkes és eszes élőlénnyé lett az isten gondviselése folytán.
…………………………………………………
De vajon helyesen beszéltünk-e egy világról, vagy
határtalan sokról kellett volna inkább szólanunk?
Platon: Timaios
No comments:
Post a Comment