ˇ
a legismertebb zajművész, zeneszerző.
ˇ
December 12-én, szombaton, este 8 órakor lép föl a Trafó-ban Pándi Balázzsal...
ˇ
A japán Masami Akita mondta: "Ha a zene szex, akkor a Merzbow pornográfia".
ˇ
A meghatározásban - amely persze, mint minden definició, vitatható - az a pikáns, hogy Masami Akita nem más, mint maga Merzbow, minthogy ezt a művésznevet használja a német Kurt Schwitters nyomán, aki a maga dadaista építészeti installációit Merzbau-nak nevezte.
ˇ
Emlékeztetni kívánok arra, hogy John Cage rendkívüli jelentőséget tulajdonított a zajnak, amit - akárcsak a csendet - a zene részeként értelmezett! Ez a felfogás teljesen idegen a zene ortodox értelmezői számára, s mindmáig vita tárgya, hogy a zene és a zaj különválasztható-e, s ha igen, akkor hol húzódik a választóvonal. A zaj a zene tudatalattija - mondja egy másik definíció-próbálkozás. Akárhogyan is, mégiscsak tény, hogy a zaj körülvesz bennünket, s bármennyire is hajlamosak vagyunk a fennkölt különbségtételre, bizony behatol a tudattalanunkba például az utca mindennapi zaja. Ezt a szado-mazochista jelenséget emeli művészetébe - a japán író, Misima nyomán - Merzbow. Egyébként gondoljunk arra, hogy a sebesség, a motor "férfias" dörgése - megannyi kortárs jelenség, amely - minthogy mai formájában nem létezett - nem inspirálhatta a múlt komponistáit. Ezt a tényt veszi tudomásul Merzbow, aki - tetszik vagy nem tetszik - művészete tárgyává teszi a zajt, s annak világszerte az egyik legjelentősebb képviselője. [Lemezeibe bele lehet hallgatni és roppant olcsón letölthetők: ITT]
ˇ
Az alábbiakban - a fentiek illusztrálására - szerkesztettem egy utcai képsort, amelyhez az eredeti utcazajt váltogattam Merzbow kompozíciójával. Talán nem tanulság nélkül való...
ˇ
Non ridere, non lugere, neque detestari, sed intelligere - írta Spinoza [Nem kinevetni, nem panaszkodni, nem is átkozni, hanem megérteni].
No comments:
Post a Comment