Nagyon érdemes Wilsonra figyelni. Van, aki azt mondja, hogy „minden rendezése egyforma". Valóban, első megközelítésre lehet ilyen érzete valakinek, ám akkor mit kezdjünk például Bach-hal, aki szintén „egyforma”, vagy Philip Glass-szal. (Mellesleg mind Bach, mind Glass Wilson "alkotótársa" is volt!)
Szóval Wilson mindent tud, de nem a könnyen összehozható műfajok terén. Bármit megcsinál, rögtön ráismerek, mégsem egyforma a termés. Wilson gondolkodása a világról megbízható. Látásmódja – és most mellőzném az esztétikai okoskodást – korrekt.
És akkor most a La Fontaine mesék. Azt gondolná az ember, hogy ebből legjobb esetben
bábjátékot lehetne csinálni. És Wilson azt is csinál.
A maszkjai báb-maszkok, persze egyáltalán nem rejtve, hogy emberek.
Egyszerű butaságból, gazemberségből, körmöntfontságból, ravaszságból és jóból
áll az ember. Wilson bábjai emberek, meséi valóságos történetek. Hogy
„illataik” nem mindig a legfinomabbak? Jogosan fintorog az emcee. Wilsont éppen
a stilizáltsága teszi számomra hitelessé. Próbáltam néhány részt ideidézni. A
szöveges részek persze nagyszerűek, de talán elfedik némiképpen azt, amit
Wilsonról gondolok.
A fantasztikus mozgással, fény- és árnyjátékkal megfogalmazott figurák ugyanarról szólnak, mint La Fontaine szövegei. Csak éppen azt sugallják: igen, értem öreg, amiről a 17. században meséltél, de engedd meg, hogy mindarról még többet gondoljak. Bocsánat, de valószínüleg ugyanezt csinálnám Aesopus-szal vagy Phaedrus-szal is…
És érdemes hallgatni Michael Galasso zenéjére is!
No comments:
Post a Comment