Tuesday, September 25, 2012

Ősrégi történet

Mindig csodálkozom, pedig már megszokhattam volna, hogy a butaság milyen mértékben magabiztos. Ha valamiért nem gondolom magam hülyének, az talán az, hogy megállás nélkül kételkedem. Ez a kételkedés pedig szüntelenül kényszerít, hogy végreis megszűnjön, ám erre nincsen lehetőség. Szerénység mellőzésével merem kimondani, hogy a hülyeség ott kezdődik, ahol a kétkedés végetér. Bántani pedig nem az okosok kételkedése szokott, hiszen azokkal jól lehet beszélgetni (kommunikálni – mondanák mainapság), hanem az ostobák magabiztossága.
De hát mi is az ősrégi történet.?
Sok évvel ezelőtt az jutott eszembe, hogy Ingmar Bergman filmje – Jelenetek egy házasságból – rádióműsor anyagául is szolgálhat, hiszen a hanggal megvalósított szinészi játék megteremtheti a látvány képzetét – legalábbis javarészt. A női főszerepre Ruttkai Évát kértem meg. Akkoriban a rádióban a műsor tulajdonképpeni gazdája még nem rendezhetett, valamelyik rádiós rendezőt kellett felkérnie. (Később ez szerencsére megváltozott, s így az alábbi élményhez hasonlókban már nem volt részem.) Egyszóval a rádió egyik rendezőjét felkértem, történetesen egy kolléganőt.
A rendező – ugye - az üvegfal egyik oldaláról instruál, a másik oldalon a színész hallgatja.
„Amikor majd ahhoz a részhez érsz (már arra nem emlékszem melyik részletről volt szó), akkor azt dobd föl Éva…” - hangzott az eligazítás. Ruttkai Éva a stúdió közepén állt, jellegzetes terpeszben, csak nézett ámulva, majd végtelen lassúsággal felnézett a mennyezetre, s így szólt: „hova?” S ezután rendkívül lassan, szinte elnyújtva a jelenetet, átjött a stúdióból a technikai helyiségben ülő rendezőnőhöz, megsimogatta a fejét és ezt mondta: „de helyes vagy!”
A kolléganő odavolt a gyönyörtől, hiszen őt ekkora művész még sohasem dícsérte meg.
Kénytelen voltam – mint annyiszor – népszerűtlenséget fabrikálnom magamnak: „figyeljen ide! - tudja, hogy az életben még le nem basztak ennyire valakit?”
Kolléganőm magabiztosságát aligha törtem meg. Némiképpen drasztikus megszólalásommal nem értem el semmit. Egy ostoba illúziót vakargattam meg, örök gyűlöletet támasztva…

No comments: