Monday, March 26, 2007

Speciális igények...


Speciális igények!?

Megszűnt a magaskultúra hegemóniája!


Előrenyomulnak a populáris tartalmak!















































-ügy - Kell-e nekünk kultúrtévé?



Népszabadság, Lopes Elvira, 2007. március 24.


Április 1-jétől már nem nézhető a komolyzenét, dzsesszt és világzenét sugárzó Mezzo televízió. A UPC előfizetői között elvégzett affinitásvizsgálaton ugyanis alulmaradt a zenei csatorna.


- A Mezzo TV egy csodálatos luxuscikk, és itt ez utóbbin van a hangsúly - kommentálja a zenei tv megszűnését György Péter esztéta. A múlt rendszerben megszoktuk, hogy tévéjátékokat, színházi közvetítéseket és komolyzenei koncerteket nézhettünk a televízióban. Azonban még a közszolgálati televíziónak sem feladata a magaskultúra közvetítése, ilyen értelemben el voltunk kényeztetve.
- A társadalom többsége nem igényli a magaskultúrát - mondja Hammer Ferenc médiaszociológus, aki úgy látja, a kereskedelmi csatornák megjelenésével, a populáris tartalmak előrenyomulásával párhuzamosan szűnt meg a magaskultúra hegemóniája. Hammer szerint a közszolgálati televíziónak az a dolga, hogy élő lexikonként, egy demokratikus értékrend szerint eligazítsa az embereket.
- A kultúra közvetítésébe az tartozik bele, hogy beszélünk a rasszizmusról és a madárinfluenzáról. Egyszóval arról a világról, melyben élünk - teszi hozzá György Péter. "Külföldön kereskedelmi alapon működnek azok a csatornák, melyek a speciális igényeket elégítik ki. Ezt meg kell fizetni" - magyarázza, majd hozzáteszi: most kerültek helyükre a dolgok.


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

No comment! ~

mondanám...















Csakhogy...

a Mezzo már régen nem csodálatos luxuscikk.

A Mezzo már jóideje módszeresen lerontott "luxuscikk", amelyből még nem múlt ki persze a "luxuscikk" írmagja azért...

A Mezzo-ra azonban már így sincsen igény... A Mezzo így sem KÖLL! Előállítása drága, reklámhordozóként alig hoz valamit. Jön helyette az


(akciófilm, sci-fi, horror stb.). KÖLL - tehát reklámhordozó. Vagyis hát olcsóbban adható. A társadalom többsége igényli.

A paradoxon itt abban van, hogy a "speciális" igényű parányka kis közönség általában szegény mint a templom egere. Nemigen tudja megfizetni hát a speciális igényeit. Mit csináljon tehát? Szokjon hozzá a "populáris tartalmak"-hoz vagy ha kultúra közvetítésére vágyik, akkor keresse a rasszizmusról vagy a madárinfluenziáról készült műsorokat. Ezt sugallja az elvégzett affinitásvizsgálat is!

Mindezt nekünk - egyszerű speciális igényűeknek - nem ám a kereskedők magyarázzák, nem ám az üzletemberek, a vállalkozók győzködnek bennünket arról, hogy jól van így, hogy most helyükre kerültek ám a dolgok. Nem, nekünk együgyű speciális igényűeknek mindezt a speciális szakemberek, a média (vagy jobban médium!-) szakemberek magyarázzák!... Úgy legyen! Ámen! Halleluja!
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


Néha-néha eszembe jut, élt egyszer a Kükládokon egy Derék Kisember. Egy döbbenetes szobrot akart mintázni… azt hitte, hogy a Nagy Istennőt csinálja meg, vagy mit tudom én, mit. És ezt a szobrot csinálta. És én, aki itt állok Párizsban, tudom, hogy mit akart csinálni: nem egy istent, hanem egy szobrot. Életéből, isteneiből nem maradt meg semmi, az égvilágon semmi. Semmi. De ez megmaradt, mert a Kisember egy szobrot akart csinálni. ...Tudja mi jut eszembe néha?… Az jár a fejemben, hogy ez a Derék Kisember mindig egy és ugyanaz a személy. A barlangok óta. Visszatér, akár a Bolygó Zsidó.


Pablo Picasso





















~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Utóirat: A UPC újra sugározza a Mezzo csatorna adásait. Hogy hol esett egybe az üzleti érdek és a humán szféra gondolatvilága - kideríthetetlen... ~ A médiaszakemberek és "esztéták" pedig gondolkozzanak el azon, hogy meglehet: véleményük nem megfellebezhetetlen, de legalábbis vitatható...

No comments: