Wednesday, August 18, 2010


Kocsis Zoltán
˙
azt mondja, hogy felelőtlen muzsikusok a „margóra csúsztatják” Bartók Bélát, amikor nehéz alkotásait megfelelő zenetörténeti ismeretek, a minden részletre kiterjedő felkészülés nélkül adják elő.
˙
Engedtessék kereken kimondani: ennek a kijelentésnek "falsa" van! Az a határozott impresszió sejlik itt föl, hogy Bartók valamiféle lejáratása történik. Mert kikre gondol Kocsis, amikor "felelőtlen muzsikusok"-ról beszél? Nem szeretem a csúsztatott, kereken ki nem mondott gondolatokat. Azt a gyanút kelti, hogy Kocsis kisajátítja Bartókot, más nem nyúlhat hozzá (v.ö. agogika!). Márpedig az a határozott meggyőződésem, hogy az a zeneszerző, aki valamiféle kreált álláspont alapján kisajátítható, az "nem jó" zeneszerző. Vagyis Kocsis a fenti kijelentéssel árt Bartóknak.
˙
Hadd idézzem Glenn Gould véleményét. Gould - tudomásom szerint - egyetlen Bartók művet nem adott elő, lemezre nem játszott.
˙
Ezt mondja:
˙
"A Stravinsky-Bartók irányzat - a zene gépies felfogásmódja - ugyanolyan kevéssé vonzó számomra, mint a 19. század első felének hiperérzéki vonulata, Chopiné és Liszté."
˙
Valamint: "A legnagyobb modern zeneszerzők : Arnold Schönberg, Anton Webern. A leginkább túlbecsült modern zeneszerzők: Bartók Béla, Igor Stravinsky."
˙
(Glenn Gould ~ Egyáltalán nem tartom magam különcnek; Holnap Kiadó, 2007. 193., 211. oldal)
˙
Goulddal természetesen lehet vitatkozni (erre egyre kevesebb indíttatást érzek), de azt nem lehet mondani, hogy Gould nem kerek véleményt képviselt, s ebben a vonatkozásban netán következetlen lett volna.
˙
Az a rossz érzésem, hogy Bartók "margóra csúsztatásá"-nak kijelentése kétféle lehetőséget enged meg. Az egyik, hogy Bartókot margóra csúsztatják; a másik hogy Bartók margóra csúszik. Eldöntetlen kérdés. Mindenesetre a Bartók értelmezés kisajátítása csak árthat e kérdések megválaszolásának. Ha egyáltalán érdemes feltenni ilyen kérdéseket. Azt hiszem engedjük meg, hogy Bartók interpretálásának és felfogásának többféle módja lehetséges és főként megengedett.
˙
Ami Kocsis véleményének azt a részét illeti, hogy Bartókhoz megfelelő zenetörténeti ismeretek, a minden részletre kiterjedő felkészülés szükségeltetnek - ez minden alkotás esetében elmondható.

No comments: