Thursday, February 19, 2015

Wolfgang Rihm

Beszélgetések Heinz Josef Herbort-tal
 Két részlet az Amadeus kiadó gondozásában megjelent (1997) két kötetes (898 oldalas) cikk és interjú gyüjteményből (Wolfgang Rihm: ausgesprochen - Schriften und Gespräche)



Herbort: Miért komponál olyan bonyolultan, miért ír olyan nehéz és vészjósló kottákat?

Rihm: Egyáltalán nem hiszem, hogy bonyolultan komponálok. Azt hiszem csak az egyes eredmények a maguk összefüggésükben nehezek, de nem játéktechnikailag, hanem aszerint, hol állnak. Vagyis ez inkább mentális, mint muszkuláris kérdés. Komponálásom, de egész gondolkodásom számára lényeges a csaknem abszurd sebességű váltások elve, a váltások egyikről a másikra, tehár az a tapasztalat, hogy valami átjárhatatlanul - hogy ne mondjam: törhetetlenül - csap át az egyikből a másikba.

Herbort: Honnan  származik ez?

Rihm: Ezt kérdem magamtól is. Azt hiszem, onnan származik, hogy az idő közepén élek, ahol ezek az állandó változások jellemzők. Információcserékben élünk, bekapcsoljuk a rádiót, a televíziót, ezek folyvást körülvesznek bennünket. Ha egy városon megyünk keresztül, a változás itt is éppoly gyors. Történeteket, életidőt élünk meg, s ezek többé nem kontinuusak és hullámzók, hanem töredezett képek folyamatai.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Herbort: Hogyan lesz valaki Stockhausen tanítványa? Stockhausené, aki éppen nem tanítási kedvéről ismert, miért fordul valaki éppen hozzá, amikor egész sor alternatíva kínálkozik?


Rihm: Az ember és a mű csodálata visz Karlheinz Stockhausenhez. Ott voltam példul a Momente című műve bonni változatának minden próbáján. Hihetetlenül sokat tanultam ott, s aztán alkalmilag otthonában is találkoztam vele. Mintha az idő Stockhausennál most nem az lenne, ami. Valahogy úgy fogtam fel, mint az időtartam érzetének megosztását...  

No comments: