Danilo Kiš
Korai bánat
Németh
Gábor és Szemző Tibor rádióműsora
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Elöljáróban:
Sokat
töprengek azon, hogy voltaképpen mi is a rádióművészet, milyen a csak rádiós
eszközökkel megvalósítható elképzelés. Valamikor - mindmáig - rádiós
voltam-vagyok. Időm tengernyi. Olykor előkapom régi műsoraimat, öreg magnószalagok,
kazetták. S az esetek jelentős részében restellkedem. Hiszen az én rádiós
tevékenységem előtt már olyan opuszok voltak, mint például
Török Tamás
Krúdy-fantáziája, s ezután aligha lett volna szabad visszatérni a hagyományos
módszerekhez (leszúrunk néhány mikrofont, s aztán a színészek szép sorjában
olvasgatnak: pódium műfaj!). De az ember azt gondolja, hogy a műsor legyen
közérthető, s ennek a meggondolásnak jegyében azt hiszi: mindent bele. Így
aztán kigömbölyödik valami ismeretterjesztés féle, amelyben persze a szövegeket
szépen lehet mondani. Ráadásul az egész lehet megható, könnyeztető vagy vidám,
giccs vagy éppen jó darabokból tákolt gyurma.
A
rádióműsor - egy hanghalmaz. Zene, zaj, szöveg kevercse. Bár ez sem teljes meghatározás, hiszen a csönddel hihetetlen hatás érhető el (v.ö. John Cage).
Nagy kérdés, hogy nélkülözhető-e a szöveg. Mauricio Kagel igenlő választ ad
("Nah und Fern; rádiódarab harangokra, trombitára háttérrel"). Adriana
Hölszky odaáig merészkedik, hogy zenés színpadi művet (opera?: Tragoedia)
komponál énekesek nélkül, valószínűleg abból kiindulva, hogy az opera alapvető
része a színpadkép.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Azután
pedig:
Egy szó,
mint száz: sok minden eszembe jut, amikor Németh Gábor és Szemző Tibor munkáját
hallgatom. Nem jó, nem rossz: közepes. A szöveg nem ütős, pedig Danilo Kiš
szövegei ugyancsak azok. A zajok, hanghátterek elfolynak. A riportok idegenek
és alig adnak valamit a témához. Szemző zenéje pedig? Hát nyomokban. De miért?
Mainapság szinte elképzelhetetlen, hogy egy rádióműsor ekkora apparátussal
készüljön. A hangfalon meg éppencsak folydogál valami. Nem rossz, mondom! Vannak kitünően író írók, de minek? S ha olyan nagyszerű művek kerülnek
elő, amilyenek a Kiš-éi, hát akkor elszomorodom. A rádiós bánásmód miatt. Már
Szemző Csoma filmjénél is elszomorodtam a "népiesch" szövegen, amely
elnyomta a kitünő zenét. De ott legalább vigasztalt, hogy a zene kitünő volt.
Most viszont? A kitünő (lehetne meditálni a válogatáson!) szöveg mögött bujkál
némi zene. Az itt hallgatható néhány perces részlet alatt Bach zene (Goldberg
variációk) szól. Őszintén megmondom: nem értem, miért...
Hiányérzettel
vegyes rezignáltsággal kapcsoltam ki a rádiót... És azt mondanám Szemzőnek:
Tibor komponálj, zenélj, zajongj. Ne engedd mellékessé lenni a zenédet.
No comments:
Post a Comment