Kaija Saariaho
Nymphéa
Minden darabnak más és más a kiinduló pontja. Vegyük a
Nymphéát, ezt a vonósnégyesre írt darabot. Akkoriban komponáltam, amikor az
első digitális mixerek megjelentek: ez volt az első idő, hogy fizikailag
komplex hangot lehetett előállítani anélkül, hogy mondjuk tíz ember adta ki a
mixet. Ez csak azért lehetett így, mert a darabban elektronikát használtam. Ha
a magam elektronikát használó darabjait vizsgálom, azt látom, hogy ezek gyakran
szóló darabok, mert az érdekel, hogyan lehet kiterjeszteni egy hangszert vagy
hogyan lehet hozzáillőt találni.
(Meet the Composer - Beszélgetés Tom Service-szel; Kaija
Saariaho: Visions, Narratives, Dialogues - Ashgate Publishing Limited, 2011.)
Egyedülálló CD-Rom-ot adott ki a finn zeneszerző. Ennek használatával
számos kottáját, zenészek nézeteit megismerhetjük. S egy logikus rendet is
megismerhetünk, ami annyira jellemző a finn zeneszerzőre. Szinte a teljes
életmű áttekinthetővé, érthetővé válik.
A Prisma címet viselő CD-Rom-mal együtt
egy audió lemezen négy fontos kompozíciót is megismerhetünk.
(Prisma ~ Ondine - Finn Zenei Információs Központ, 1997.)
Hallgassuk itt a teljes a Nymphéát, a Kronos Quartet előadásában (az eredeti
felállás:Harrington, Sherba, Dutt és a csellista: Joan Jeanrenaud).
No comments:
Post a Comment