Monday, February 23, 2015

Kaija Saariaho

Nymphéa

Minden darabnak más és más a kiinduló pontja. Vegyük a Nymphéát, ezt a vonósnégyesre írt darabot. Akkoriban komponáltam, amikor az első digitális mixerek megjelentek: ez volt az első idő, hogy fizikailag komplex hangot lehetett előállítani anélkül, hogy mondjuk tíz ember adta ki a mixet. Ez csak azért lehetett így, mert a darabban elektronikát használtam. Ha a magam elektronikát használó darabjait vizsgálom, azt látom, hogy ezek gyakran szóló darabok, mert az érdekel, hogyan lehet kiterjeszteni egy hangszert vagy hogyan lehet hozzáillőt találni.

(Meet the Composer - Beszélgetés Tom Service-szel; Kaija Saariaho: Visions, Narratives, Dialogues - Ashgate Publishing Limited, 2011.)

Egyedülálló CD-Rom-ot adott ki a finn zeneszerző. Ennek használatával számos kottáját, zenészek nézeteit megismerhetjük. S egy logikus rendet is megismerhetünk, ami annyira jellemző a finn zeneszerzőre. Szinte a teljes életmű áttekinthetővé, érthetővé válik. 

A Prisma címet viselő CD-Rom-mal együtt egy audió lemezen négy fontos kompozíciót is megismerhetünk.
(Prisma ~ Ondine - Finn Zenei Információs Központ, 1997.)


Hallgassuk itt a teljes a Nymphéát, a Kronos Quartet előadásában (az eredeti felállás:Harrington, Sherba, Dutt és a csellista: Joan Jeanrenaud).

No comments: