Thursday, May 15, 2014

     „Minden részletre emlékeztem…”  

                                       Rádióműsor                


„… a zene a lég felett akar uralkodni, nemcsak a víz felett: az én nyelvemen ez annyit tesz, hogy a leírt események  mind sekélyesek és földhözragadtak, ami nagy veszteség a szép hangzatok szempontjából… Hogy tudnám én utánozni a szelek beszédét, ha egyszer nem beszélnek?! És hogy tudnék én rajtuk keresztül az érzelmekre hatni?…A hangzatok egymagukban, szavak nélkül képesek utánozni a szélzúgást, a báránybégetést, a lovak nyerítését és így tovább, de nem utánozzák a szelek beszédét, ami nem létezik…”   (Monteverdi

„Amikor 1964. augusztus 1-én reggel felébredtem, pontosan tudtam, hogy egy zenedarab teljes lefolyását megálmodtam, mégpedig rendkívüli részletességgel. Minden részletre emlékeztem…  Mindent félretettem tehát abban a hitben, hogy a sors kopogtatott, s legfőbb ideje lenne meghallgatni a hangjait…” (Kagel)


Szövegek:

Kagel, Mauricio: Verseny - Monteverdi: Levél Allessandro Strigginek, Velence1616. december 9.  - Alessandro Striggi: Orfeo - Kagel: Szent-Bach-Passió - Bach: Levél G. Erdmannak, Lipcse 1730. okt. 28. - Beethoven: Heiligenstadti végrendelet;  Levél a kedveshez -  John Cage: A szónok 45 perc;  Mesostic IV. (Performance) - Franz Schubert: Naplójegyzet (1816. június 13.) -Kagel: A romantikáról (interjú)     -  Goethe: Faust -    Kagel: Margit a rokkánál (szövegátirat) -  Claude Debussy: Croche úr, a műkedvelők réme  - Thomas Mann: Naplók (1936. november 27.)       
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Zenék:
Mauricio  Kagel: Match; Music for Renaissance Instruments -      Monteverdi: Orfeo - Bach: g-moll mise - Kagel: Sankt-Bach-Passion - Beethoven: Karfantázia;  a-moll vonósnégyes No. 15. Op. 132.  - Kagel: Ludwig van -  Cage: 45’ for a Speaker; Performance (mesostic) - Kagel: Sur Scène - Schubert: Esz-dur Trió, Op. 100.; Margit a rokkánál - Kagel: Aus Deutschland - Debussy: Rapsodie - Kagel: Interjú D.-vel Croche úrra és zenekarra - Stravinsky: Symphony in Three Movements - Kagel: Fürst Igor Stravinsky;  Westen                                                                     

  
Hallgatható: ITT                     


No comments: