Éljünk a mi időnkben -
olvasom Kassák Lajos 1926-ban, a Korunk-ban megjelent tanulmányában...
Eszembe jut az a sok vita, amit hosszú ideje immár képtelen
vagyok abbahagyni. Korábban egyik-másik "tanult" rádiós kollégám
mondta: te ilyen marhaságokkal foglalkozol, amikor bizonyos nemzetközi
egyezmények egy-egy kortárs zenemű bejelentésére kényszeritette. Más, még
"tanultabb" kollégám például egyenesen kitiltott a rádióból olyan
kortárs alkotásokat, amelyek nem tetszettek neki.
Kor- és kórkép!
Ha bármely korba bepillantunk, a jelen
megítélése mindig ilyen volt.
Valami furcsa kényszeresség miatt egyik-másik
kedves emberem is vitatkozik. Persze hozzáteszi, hogy nem állítaná a világért
se, hogy az ilyes művek rosszak. Csakhát őt nem "érintik meg". Nincs
más módszer - mondom -, nem kell ezeket a műveket hallgatni-olvasni!
Hogy azután mi következik mindebből?
Itt idézem Kassák fent említett írásának néhány mondatát:
Centiméter és pontosan járó óra van a
kezünkben.
A precíz
és felelősségteljes munka emberei vagyunk. Tekintet nélkül a múltra, minden
mozdulatunkkal a mi világképünk megformálásán dolgozunk. Az üvegbe zárt
uborkák csakúgy nem érdekes művészeti problémák számunkra, mint ahogyan a szép
asszonyi test vagy a püspök csillagkeresztje sem az. Az új tárgyak és tények
megteremtését tartjuk egyedüli feladatunknak. Nem élünk az érzelmesség csigaházában,
élők vagyunk, és meg akarjuk sokszorozni magunkat. A térben és időben vagyunk,
és a magunk élet-megkönnyebbítésére át akarjuk alakítani a teret és az időt.
Mert ahhoz, hogy természetünk szerint élhessünk, dolgoznunk kell, s ahhoz,
hogy dolgozhassunk, le kell győznünk a vágyaink teljesülésének ellenálló anyagot.
Ilyen legyőzendő, átalakítandó anyag nekünk a tér, az idő, a fény, a kő, a
szín, a szó és minden, ami előttünk áll a létezésével. És nem szobrokat akarunk
emelni egy történet szimbolizálására, nem képeket és verseket vagy egyéb
esztétikai játékszereket akarunk légies finomságokkal összefércelni. A szobor,
a kép vagy vers csak akkor érdekel bennünket, ha az ember cselekvő ereje
testesedik meg benne, minden nosztalgikus vagy anakronisztikus mellékíz
nélkül.
..................................................................
És aki most azt mondja, amit csinálunk, az nem művészet — igaza van! A művészet az ő értelmezésében a kiegyensúlyozott korok dekoratív fölépítménye. Végeredményben tehát dekadencia.
..................................................................
És aki most azt mondja, amit csinálunk, az nem művészet — igaza van! A művészet az ő értelmezésében a kiegyensúlyozott korok dekoratív fölépítménye. Végeredményben tehát dekadencia.
No comments:
Post a Comment