A hatalmas életműből megpróbáltam
válogatni, valamiféle impressziót ébreszteni. Ehhez segített elsősorban Volker
Harlan interjú kötete, valamint Lucrezia De Domizio Durini könyve. Utóbbi a
"Filckalap" címet viseli, Beuys jelképét. Beuys mondta egyszer, hogy
a filckalap az ő esetében olyan, mint a nyúl füle. A nyúl se látható sohasem a
füle nélkül. Végül egy videóperformansz részletét idézem.
~~~~~~~~~~~~
A 20. század második felének egyik legeredetibb és legsokoldalúbb
európai művésze volt. Hatalmas, a hagyományos műfaji határokkal radikálisan
szakító életművének értelmezése és feldolgozása művészettörténészek,
filozófusok, teológusok, antropozófusok és környezetvédők egész seregét
foglalkoztatja. Beuys művészetfelfogása értelmében művészetnek és életnek nem
megbékélnie, hanem szüntelen kölcsönhatásban kell állnia egymással.
A kibővített
művészetfogalom és a szociális plasztika beuysi elmélete a
műalkotást az élet valamennyi területére kiható teremtő folyamat végső
stádiumaként értelmezi: a művészet az emberben zajló folyamat, mely a mozgáson
át jut el a káosztól a formáig, ezzel a cselekvés, következésképpen a szabadság
elvévé válik. (Volker Harlan)
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Beszédbe kell elegyednem más
emberekkel is és meg kell hallgatnom az érveiket, mert nem állíthatom, soha nem
állíthatom, hogy amit létrehoztam, az objektíve és minden szempontból helytálló
valami.
Ezt senki nem állíthatja, legfeljebb azt mondhatja: amit létrehoztam,
az a munkám eredménye és most további érveket kérek, mert még fejlődésben
vagyok. Nem mondhatom, hogy valakinek hinnie kell az én ügyemben, ellenkezőleg,
mindannak, amit az emberek ilyeténmód létrehoznak, úgymond kérdésként kell a
világban állnia - ez kellene hogy legyen az új kultúrafogalom is -, mely kérdés
kiegészítésre, javításra és fokozásra vár. Így lehet hitet tenni a művészetben is, hogy azt mondjuk, a művészet úton van valami felé, ezért pedig - a legáltalánosabban szólva - nem foglalhat magában olyan tökéletességet, mely a világszellem valamennyi lehetséges elvének megfelelne. (Joseph Beuys)
~~~~~~~~~~~~~
Egyelőre mindannyian
egy olyan kultúrában élünk, amelyik azt mondja: vannak művészek és vannak
nem-művészek. Ez aztán embertelenné válik, és innen adódik az emberek közti
elidegenedés fogalma. Pedig minden
ember szünet nélkül anyagi folyamatokat
végez.
Szüntelenül kapcsolatokat hoz létre. Akkor is, ha ad, akkor is, ha kitér
egy másik ember elől, vagy például az, ahogyan a tömegben viselkedik -
mindenütt ott vannak a, hogy is mondjam csak, formai folyamatok. A táncosok sem
tesznek mást, mint hogy mozognak a lábukon. Az utcai járókelők pedig alapjában véve ugyancsak táncosok. Tehát abban a pillanatban, amikor ez tudatossá válik, már ezzel a problémával foglalkozunk. Most hagyjuk, hogy a megformálás kérdését miként vonatkoztatják a művészekre vagy a hagyományos értelemben vett művészetre.
Arra akarok kilyukadni, hogy az emberek úgy élik meg magukat, mint akiket ez a kérdés foglalkoztat, állandóan, és miközben állandóan ilyen anyagi folyamatokat termelnek, alapjában véve azt is megélik, hogy a szociális szobrászat szükségszerűség, és azt is, hogy észre kell venni olyan dolgokat, amelyeket rendesen nem vesz észre az ember.
Vagyis a szociális szobrászat vagy a szociális organizmus, sajnos vagy hála Istennek, nem olyasmi, amit érzékelni lehet. Mert ha érzékelni lehetne, az emberek holtan esnének össze a rémülettől. Mert ez a szociális organizmus olyan beteg, hogy legfőbb ideje radikális kúrának alávetni, máskülönben az emberiség elpusztul. Ez a szociális organizmus úgy létezik, mint egy élőlény a legsúlyosabb betegség állapotában. (Joseph Beuys)
No comments:
Post a Comment