István, a király
(Alföldi Róbert rendezése)
A helyzet az,
hogy elolvastam az elismerő, kételkedő, gyalázkodó és mocskolódó irásokat az
opuszról. Olvastam, hogy istentagadó, hogy hazaáruló, hogy unalmas, hogy gyenge
és így tovább a végtelenségig.
Alig emlékszem
arra, hogy a nagyérdeműt, meg olykor a szakmát ennyire megosztotta volna egy
színpadi opusz.
Na és ezután
megnéztem az előadást a tévében.
Nem értem,
keserűen nem értem: mi a baj ezzel az előadással. Jó, az énekhangok nem
kristályosak, a szerepjátszással kapcsolatban is lehet (jogosan?) fanyalogni.
De az, amit Alföldi a színpadra rakott, az az ország ezeréves kínja-baja. Ez az
ország mindmáig az elintézetlenségek mocsarában dagonyáz. Mindmáig nem tudja,
kivel azonosuljon, kit higgyen, kit szeressen.
Istvánt? Aki
kétségtelenül hatalmas erőszakkal szuszakolta Európába ezt a szinte törzsi
elegyet?
Koppányt, aki a
hagyományok hatalmát akarta keményen megőrizni?
Vagyishát
mindmáig eldöntetlen: hova tartozik ez a nemzet? Megosztott kegyetlenül, nem tud több
gondolatban együtt élni. Folyvást elszúrja, valahány kultúrált, tudó kezdeményezés
feltűnik a láthatáron.
Ebben az értelemben teljesen aktuális Alföldi
darabja, miközben nem aktualizál, még a
terror-katonai egyenruhák és anakronisztikus mozzanatok ellenére sem.
A befejező Himnusz
a legelkeserítőbb. Be van zárva ez a nemzet a szentkorona tanába; folyvást
kitörne, de a kis, pitiáner önkényecskék újra meg újra rátelepszenek,
szorosabbra zárják koronás börtönét.
Erről szólt ez az
este, ez az előadás. A keserű mondanivaló plaszticitása feledtette a
gyengeségeket…
No comments:
Post a Comment