A férfi, aki
kalapnak nézte a feleségét
A cím sokak
számára bizonyára meghökkentő. Az írás az egyik legtekintélyesebb
neurológus-pszichiáter - Oliver Sacks -
tanulmánya. Esettanulmányait közreadó kötetének címadó fejezete.
Az írásnak három
szereplője van: az egyik maga a könyv szerzője; a másik a páciens dr. P,
tehetséges zenész, kultúrált, széles látókörű ember; a harmadik pedig dr. P
felesége.
A téma az a
jelenség, amikor valaki bizonyos részleteket az átlagosnál intenzívebben
felismer és elemez, másokat pedig nem vesz észre. S eközben a megfigyelt
tárgyak, emberek szerepe akár – látszólag önkényesen – cserélődhet is.
A kérdés, hogy mi
okozza ezt a jelenséget. A szakember részletesen számot ad megfigyeléseiről,
megoldást azonban nem talál. Annál is nehezebb lenne megoldást találni, mert a
jelenség nem állandó, gyakran csak időleges, olyannyira hogy a páciens felesége
is sokszor azt gondolja: férje viccel.
A tanulmány utolsó
sorai: Általában „első pillantásra" nem ismerte föl a
tárgyakat, ehelyett egy-két jellemzőjük alapján találgatott és próbált
rájönni, mik lehetnek - ám a találgatásai legtöbbször abszurd tévedésekbe
torkolltak.…a fiatalembernek kiváltképp az élőlények azonosítása
jelentett gondot.Ezzel szemben az
egyszerű, sematikus tárgyak - olló, óra, kulcs stb. - nem
okoztak számára különösebb problémát. Nem csupán a vizuális érzékelés károsodott
jelentősen, hanem a vizuális reprezentációhoz tartozó két alapvető képesség is:
a képalkotó fantázia és a képi emlékezet - legalábbis ezeknek az élmények személyességére,
ismerősségére és konkrétságára utaló vonatkozásai. És végül: dr. P. hajlamos volt a
feleségét összetéveszteni a kalapjával.
Témánkhoz hasonló „betegség” az un.
arc-vakság (face blindness).
Ezzel kapcsolatban érdekes elolvasni egy beteg –
Bill Choisser – blogját, akivel egy televíziós beszélgetés is megnézhető.
~~~~~~~~~~~~~~~~~
Michael Nyman angol zeneszerző Sacks
esettanulmányából háromszereplős, csaknem egy órás kamaraoperát komponált.
A zene Nyman stílusára jellemző, nagyobbára
repetitív hangzás. Számomra az a kérdés: mi ihlette Nymant éppen ennek a
témának zenés megvalósítására? Valószínűsiteni lehet, hogy a szituáció drámai,
a feleség például nem hiszi el a problémát, s végülis az a kézenfekvő
asszociációs kérdés merül fel a hallgatóban: vajon nem vagyunk-e valamennyien
időleg, többé-kevésbé ebben az állapotban? Vajon a valóság felismerése
szükségképp úgy történik-e, ahogy a megfigyelők gondolják? Ha a téma átkerül a
zene absztrakt világába, akkor nem változik-e a felfogás? A fent leírtakat nem
fogjuk-e fel másképpen, amit konkrét magyarázattal nehéz ellátni?
Itt az opera befejező hangjait
hallgathatjuk meg.
No comments:
Post a Comment