Tuesday, October 07, 2008

Örkény István

BEVÉGEZETLEN RAGOZÁS

Sokszor csak úgy magam elé nézek
Sokszor csak úgy magad elé nézel
Sokszor csak úgy maga elé néz
Sokszor csak úgy magunk elé nézünk---


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Valószínüleg sokan pogány kijelentéseknek minősítik az alábbiakat. A régieket bálványozzák köreinkben - ha kell, ha nem -, ide sorolhatjuk azokat is, akik régieket tolmácsolnak főként...

A maiakat gátlás nélkül szennyezi a stupid előítélet, senki se gondolja végig, hogy voltaképpen a régiek és a maiak miért érdemelnek különb-különb kíméletet.

Azután megjelenik egy-egy különben elismert, tisztelt személyiség, művész miegyéb, s furcsákat mond.

Következzék tehát néhány idézet, különösebb kommentár nélkül, de mégis a közelmúlt egyik legjelentősebb, legtudatosabb és legműveltebb muzsikusától! Engedtessék meg: mérlegelések után többnyire az igaza valószínűsíthető. Ami a magam tapasztalatát illeti, sok-sok zene hallgatása során meggyőző közelségébe kerültem a Gould "pogány" kijelentéseinek.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Glenn Gould
ˇ
1.Meg kell mondjam, hogy az én ízlésem a második bécsi iskolához és Schoenberghez vezet. Schoenberg jó néhány műve kapcsán vannak fenn­tartásaim - ezzel együtt a legnagyobb mesterek egyikének tekintem.
A Stravinsky-Bartók irányzat - a zene gépies felfogásmódja - ugyanolyan kevéssé vonzó számomra, mint a 19. század első felének hiperérzéki vonu­lata, Chopiné és Liszté. Emlékszem, húszéves lehettem, amikor Boulez egyik cikkére bukkantam, amelyet a Jean-Louis Barrault párizsi színházá­ban futó Domaine Musical egyik műsorához írt (akkoriban ő volt ott a ze­nei igazgató). A koncert olyan műsorszámokból állt, amelyeket ő az egész zenetörténet legfontosabb alkotásainak tartott. Ha jól emlékszem, köztük volt a Musikalisches Opfer hatszólamú Ricercare-ja, ami nyilvánvaló remek­mű, valamint a Nagy fúga. Talán volt valami a kettő között is, nem emlék­szem pontosan. Aztán ott volt az egyik kedvencem, Schoenberg Kamaraszimfóniája (op.9). Meg valami Debussy-darab - elég jellemző, hogy nem tudom felidézni, micsoda -, valamint Messiaen. Végül pedig magától Bouleztől volt egy darab, és azt hiszem, Webern kilenc hangszerre írt Koncert­je (op.24) is szerepelt.
Ami felbőszített, az nem is annyira a darabok kiválasztása - a Messiaen-on kívül valóban nagy művek voltak -, hanem inkább a „remekmű" fogal­ma, az, hogy a zene története csúcsok és mélypontok sorozatából áll. Éle­tének utolsó évtizedében Strauss egy új, komoly, súlyos dimenzióval gazdagította zeneszerzői eljárásmódját - de egész biztosan nem azért, mert azt mondta magának, hogy most aztán majd jelentősebb remekműveket fog komponálni, mint amilyeneket a 19. század végén írt. Tökéletesen té­ves az a gondolat, hogy Straussnak negyvenéves korára befellegzett. Még azt is állítanám, hogy az egyik első nagy neoklasszikus mű, a szó legjobb értelmében, Strauss Úrhatnám polgárja; összehasonlíthatatlanul jobb, mint ez a Stravinsky-féle bazáráru, A katona története - amely egyébként hat év­vel később született!
[Glenn Gould: Egyáltalán nem tartom magam különcnek; Holnap Kiadó, 2007. 193-94. oldal]
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
2. Meg kell vallanom, hogy ha alkalmam nyílik néhány szót mondani arról, mit szeretek és mit nem a zenében, ennek a kísértésnek soha nem állok el­len. Ez különösen igaz a modern zenére, mert az minden korszakban a leg­vitatottabb társalgási téma a zenészek között. A kortárs zenében a saját íz­lésem arra felé húz, amit általában a legradikálisabb forradalomnak szokás tekinteni: a 20. századi bécsi iskolához.
Úgy vettem észre, hogy ennek az iskolának a nagy komponistáinál (Ar­nold Schoenberg, Anton Webern, Ernst Krenek) a zenei lehetőségek olyan felfogását láthatjuk, amelynek alapján egyszerre lehettek a német klasszi­kus és romantikus zene (Mozart, Beethoven, Schubert, Brahms, Wagner, Mahler, Richard Strauss) nagy tradíciójának logikus folytatásai, valamint restaurátorok is, akik a reneszánsz és a barokk számos, hosszú ideje sutba dobott eszméjét alkalmazták a gyakorlatban a 20. század zenéjében. Ebben a tekintetben Schoenbergnek nem kisebb az érdeme, minthogy nagyon vi­lágosan megértette a klasszikus polifónia problémáját: a zenéjében első íz­ben látjuk feltámadni a tiszta ellenpont tudományát, amely Bach óta két­ségkívül semmilyen zenében nem jelent meg ilyen erőteljesen. Miközben folytatta az irányú kutatómunkáját, hogy minél nagyobb kontrapunktikus szabadságra tegyen szert, Schoenberg fokozatosan elhagyta a tonális har­mónia rendszerét. Eleinte csak minél több kromatikát igyekezett oltani a zenéjébe. Végül azonban rájött, hogy az új zene harmóniai követelményei­nek csak olyan harmóniai szervezőrendszer segítségével lehet eleget tenni, amely - részben legalábbis - az „atonalitás" lehetőségeit alkalmazza. Csak­hogy, mint mindig, a polifonikus zenének önmagában kell élő egységet al­kotnia. Schoenberg 1924-ben kezdett el a tizenkétfokú rendszer szerint komponálni, ez volt az ő megoldása erre a problémára. Hogy ez milyen mér­tékben sikerült, afelől senkinek nem lehet kétsége, aki megértette, micso­da zseni munkálkodik az olyan remekművekben, mint a Harmadik és a Ne­gyedik vonósnégyes.
Véleményem szerint Anton Webernnek jutott a szerep, hogy Schoenberg újraélesztő hatását tovább vigye. Webern művészetére az a megközelítés jellemző, amely minden nem abszolút lényegeset kiiktat, amely a legmesszebbmenőkig gazdaságos eszközhasználatot kíván, s amely ugyanakkor a leggazdagabb és legszebb polifóniát teremti meg, elképesztően közvetlen zenei nyelvezettel, amely mégis a legmegindítóbb és legkifejezőbb zene, amit valaha írtak.
Mindez számomra egyébként egy elsőrendűen fontos kérdésbe torkol­lik: lehet-e, és meddig lehet tovább menni ebben az irányban?
Zárójelben: repertoárom tartalmazza Schoenberg, Berg és Webern összes zongoraművét. Ezek jó részét koncerten is játszottam, akárcsak Ernst Krenek Harmadik szonátájának kanadai bemutatóját (Toronto, 1951. január).
Tájékoztatásképpen:
A legnagyobb modern zeneszerzők: Arnold Schoenberg, Anton Webern.
A leginkább túlbecsült modern zeneszerzők: Bartók Béla, Igor Stravinsky.
[I. m. 210-11. oldal]
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Rendkívül súlyos, megalapozott szavak.

S ha ehhez hozzávesszük Gould véleményét Mozartról, akkor nagyonis ideje meggondolni: a nagy bálványokat és a jelen nagy alkotóit ideje lenne azonos mércével megítélni.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

A folyamat jellegének magyarázatául egy személyes tapasztalat.
ˇ
Hosszú időn át elbűvölt


Cecilia Bartoli hangja. Mindaddig, amíg egy alkalommal a Mezzo televízióban Bryn Terfellel közös koncertjét meghallgattam. Világossá lett, hogy Bartolinak ugyan nagyszerű hangszer van a torkában, de személyisége unalmas pózolásoktól terhes, s végül mindent tökéletesen egyformán interpretál. Ott állt mellette ez a kétmétert pedző "szakadt" zseni, akinek minden előadott darabja új, stilárisan intelligens, egyszerűen: okos.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
És akkor - nem véletlenül - idézném Ovidius Metamorphoses-ének részletét a 12. énekből (A görögök Aulisban):

Áll a világ közepén egy hely, föld, tengeri tajték
s égbeli tájak közt, hármas-birodalmi határul;
innen, akármi esik, bárhol, noha távoli tájon,
látni lehet, s nyílt fülbe hatol bárhonnan a szózat:
Famáé ez a tér, s a torony tetején a tanyája,
számtalan ott a bejárat, ezer rés nyílik a házon,
elreteszelt kapu egy küszöbét se borítja lakának:
éjjel-nappal tárt: fala bongó-hangzatú érc-fal,
zúg és zeng, szavakat vesz s vall: ismétli, amit hall;
nincs mélyén nyugalom, zuga nincs, ami hangtalan állna,
nem zsivajog mégsem, susmorgás kél csak a mélyben,
mint mit a tengerről hallhat, ha ki messze figyel rá,
s mint amilyen hangot, ha sötét felhők seregével
ver zivatart Jupiter, küld végül a távoli dörgés.
Csarnoka telt, népség jön-megy, bolyog, imbolyog ebben:
szó, igaz és hazudott vegyesen, teng-leng a teremben,
kósza, riadt hírek, zavaros szavak ezrei szállnak;
itt az üres füleket telecsorrantják csevegéssel,
ott hordják ismét szanaszét, s nő folyton a költött
kósza beszéd; viszi messze neszét s megtoldja, ki hallja.
Ott a Hiszékenység, a hamarszivü Rászedetéssel,
ott van a Káröröm is, Félszek riadott sokasága,
rögtöni Lázadozás, kétes-forrásu Susorgás.
Ő maga meg, mi egén, vizeken, s mi megeshet a földön,
mindent lát, s a világ kerekét kémlelve kutatja.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Ez a részlet ihlette Beat Furrer osztrák zeneszerző Fama című kompozícióját, amelyet 2005-ben a Donaueschingeni Zenei Napok keretében mutattak be...

No comments: