Tuesday, October 13, 2009

Lakatos Géza...
ˇ
1944. augusztus 29-én lett Magyarország miniszterelnöke. Magyarország háborús állam volt, a német seregek oldalán harcolt a megmaradt magyar hadsereg. Az országban már a nyáron befejeződött a zsidók szisztematikus deportálása, vidéken nem éltek már zsidók. Budapest "zsidótlanítását" Horthy - a nyugati szövetségesekkel való "kacérkodás" jegyében - leállíttatta, holott ekkora már régen eldőlt, hogy Magyarországra a szovjet csapatok vonulnak be (a korábbi Churchill szorgalmazta elképzelést, miszerint a nyugati hatalmak a Balkánon szállnának partra, s egyesülve a szovjet erőkkel együttesen szorították volna nyugat felé a német erőket, Sztálin is és Roosevelt amerikai elnök is elvetette). Horthy tehát a mérsékelt Lakatos tábornokot nevezte ki miniszterelnökké.
ˇ
Első beszédében ( 1944. szeptember 1-i rádióbeszéd) a zsidókérdést meg sem említi, céloz ugyan a problémára, azonban pontosan e szavakkal: "a lovagias magyar gondolkozásnak megfelelően humánus módon". 1944. szeptember 21-i, igen hosszú parlamenti bemutatkozó beszédében öt sor szól a zsidókérdésről, s olyan eljárást igér, amely a törvényes lehetőségeket szigorúan alkalmazza, s mindössze munkára fogást hoz szóba a zsidó munkanélküliek esetében. Talán mondani sem kell, hogy ez az akkori országgyűlés szélsőséges légkörében igen megnyugtató magatartás volt. S valóban: október 15-ig, a nyilas hatalomátvételig semmi kirívó zsidóellenesség nem volt tapasztalható. [Lakatos Géza: Ahogyan én láttam - Európa Könyvkiadó; Európa-História, 1992.]
ˇ
(Csak zárójelben jegyzem meg, hogy egy hortobágyi tanya-településen(az akkori Ohat-Pusztakócs-Máta-i állami gazdaságban) egyetemi gyakorlatom idején ismerkedtem meg jó néhány évvel a háború után személyesen az akkor oda kitelepített Lakatos Gézával. Csendes, humánus, méltósággal viselkedő emberrel találkoztam személyében. Szerencsémnek érzem, hogy elmondhattam neki az 1944-es őszi emlékeimet...)
ˇ

A budapesti zsidóság a nyilas hatalomátvételig úgynevezett sárga csillagos házakban élt. Ez azt jelentette, hogy nem volt egységes területű gettó (azt csak később, a nyilasok hozták létre), hanem a hatóságok által kijelölt, sárga csillaggal megjelölt házakba költöztették a zsidókat. A zsidók csak a nap kijelölt óráiban hagyhatták el ezeket a házakat, elsősorban élelmiszer-vásárlás céljából.
ˇ
Csodával határos módon az a zuglói családi ház, amelyben akkor szüleimmel laktam, kijelölt ház lett. Engem, mint tizenhároméves gyereket még "szórakoztatott" is, hogy a családi házban vagy negyven-ötven ember szorult össze és szorongott. Szeptember 17-én azután egy bombázás során rombadőlt fölöttünk a ház, így a bennlakókat szétköltöztették más kijelölt házakba, mi viszont - apám határozott így - "berendezkedtünk" bújkálásra a romok között. A ház romos bejáratát bedeszkáztuk, a sárga csillagot a kapuval együtt a bomba vitte el. Ezekben a napokban nyugalmasabb volt az élet, egyebek között éppen Lakatos Gézának köszönhetően.
ˇ
A háborúból való sikertelen kiugrási kísérlet után, 1944. október 15-én( 65 éve) Budapesten kezdetét vette a nyilas rémuralom. A nyilasok december első napjaiban létrehozták a budapesti gettót, sőt megkísérelték a deportálást is, a háborús események miatt azonban - a szovjet csapatok megközelítették már Budapestet, s közeledésükkel felerősödtek a front tűzérségi hangjai - ez már nem járt "teljes sikerrel". Értesültünk arról - hiszen többször is elvittek a romos búvóhelyről a nyilasok -, hogy az elhurcolt embereket nagy számban a Dunába lőtték. Ezt a műveletet egy alkalommal magam is távolból megfigyelhettem. A Dunába lövés előtt a nőkről és férfiakról levetették a cipőt, ez adta az alapját Pauer Gyula szobor installációjának a Duna-parton... (Lásd még: ITT)
ˇ
65 évvel az események után, aki mindenek után egy jó évtizeddel született - s aki a jelenleg legnagyobb magyarországi pártnak parlamenti képviselője, több parlamenti bízottság tagja, egy település polgármestere, teljes jelentésű, szó szerint fogalmazott nyilas alapvetést mondott el a nyilvánosság előtt. S ami még kétségbeejtőbb, olyan idiotizmusokkal fűszerezte nyilas alapvetését, hogy a magyar nyelv a világ ősnyelve és így tovább. A képviselő-polgármestert saját pártja nem ítélte el, egzakt nyilas kijelentéseitől nem határolódott el...
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Leonard Cohen: AMIT ADOLF EICHMANNRÓL TUDNI KELL

SZEME: .......................……Átlagos
HAJA: .........................……Átlagos
TESTSÚLYA: .....................Átlagos
TESTMAGASSÁGA: .........Átlagos
MEGKÜLÖNBÖZTETŐ JEGYEI:.. .Nincsenek
UJJAI SZÁMA: .................… Tíz
LÁBUJJAI SZÁMA: ...............Tíz
INTELLIGENCIÁJA:..............Átlagos

Mit vártatok?

Keselyűkarmokat?

Kiálló agyarat?

Zöld nyálat?

Tébolyt
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Mindezt hosszú töprengés után azért írtam e blog lapjára (amelyet nem e témakör bővítésének szoktam szentelni), mert szomorú tapasztalatom, hogy a kézenfekvő eseményekről megfeledkezünk, az újabb nemzedék ordas-torz eszmékkel ismerkedik meg, s a nemzeti öntisztulás félelmetesen késik, ha végülis el nem marad.
ˇ
A 65 éve elpusztított magyarok emlékének... Rájuk emlékezve írtam ezt a néhány sort...

1 comment:

Malvina said...

Nemrégiben én is emlékeztem.

http://komedias.blogspot.com/2009/09/jom-kippur-2009.html