Thursday, April 18, 2013


  Iva Bittová

A cseh művésznő műfaját nem könnyü meghatározni – ha egyáltalán szükség van rá. A zenék az ő kompozíciói és ő adja elő hegedűn (olykor más hangszereken is), s végül ő énekel.
Új lemeze a Töredékek is besorolhatatlan. Egyik-másik töredékhez mások szövegeit is felhasználta. Így például a harmadik töredék szövege Gertrude Stein szinte abszurd-szürreális verse:


Figyelj! Én vagyok a pók
A pók, s nem az ég! Figyelj!
Az ég éjjel piros a matrózok örömére
Az ég reggel piros
Int a tengerész
A pók vagyok, nem az ég
Én vagyok én

A pók vagyok reggel, minden reggel
Bánatot s gyászt hozok
Ám éjszaka, ha látnak engem
Örömet szerzek
A pók vagyok nem az ég
Össze ne tévessz
Én vagyok én

Tudom s mondom is mindenkinek
Nézzetek éjjel, örömet hozok
Nézzetek reggel, hozom a gyászt
És ha éjszakai látvány vagyok
Mert bár halott leszek az éjszakában
Akkor is örömet hozok

Halálom is örömet szerez
Aki ha lát éjszaka
jól alszik, ki éjjel látott
Figyelj!
Én vagyok én
~~~~~~~~~~~~~~~~
„Nagyon sokan kétségkívül olyanok, akik élik az életüket és továbbra is élni fogják az életüket, és olyanok ők, akik aztán egyszer csak nem élnek tovább, és olyanok, akik aztán nem élik tovább az életüket és közülük néhányan egyre csak keresnek és egyre csak félretesznek és egyre csak használódnak és egyre csak úgy tesznek, mintha olyanok lennének és ez kétségkívül sokakat megrémít, és ez a valaki újra és újra elmondja, hogy megrémítik azok, akik igazi életet élnek…” (Gertrude Stein)

No comments: