Sunday, October 17, 2010

Mindenfélék itten!...
˙
Sok mindenféle dolgok történnek itt, mifelénk - mostanában. A stupiditás orgiája lenne ez esetleg? Persze lehet, hogy csak én vagyok öregesen retardált, nem értem meg a dolgokat, háborgok, holott minden a javamra van itten. De hát mégis hiába iszom áhitattal a minden értelmet magába záró, s onnan ki nem engedő, amúgyis snájdig, ebadta kamaszember (a miniszterelnöki szóvivőre gondolok!) szavait – hát nem értem.
˙
De másutt meg – például az irodalom meg zene terén – állítólag egészen jól tájékozódom, s hitem szerint megfelelő színvonalon megértem ottan a dolgokat. Akkor tehát hülye azért nem vagyok (ez a reklám helye: Mediamarkt!)… Vagy csak gondolom? Mert ki veszi észre a saját hülyeségét? Ahogy közéletünkben mostanában körülnézek, hát azt látom: jószerint senki.
˙
Akkor most mi van? Lehetséges, hogy engem nem tájékoztatnak rendesen, a manipulálásnak meg elég jól ellenállok, manipulálásgátlóm van, beépített! Vagy ők sem tudják mit kellene mondani az ebadta szóvivőnek, ezért ráveszik, hogy mindenféle stupid dolgokat mondjon szelíd, szemérmes mosollyal kamaszarcán? Vicces keserűségben élünk. Mondhatnám elkeserítőnek is, de ez távol áll tőlem, annyira pesszimista dolog ez, kérném!

˙
Néhány aranyos dolog jön mostan.
˙
Mert hát azt tudjuk már, hogy a szolid nyugdíjgyűjtögetők pénzét hatalmasaink „kölcsönvették” (hogy miért mondják rablásnak, ha valaki egy bankból pénzt hoz el csak úgy, mondjuk álarcban, símaszkban – nem tudom ezt kérem). Meg a már nyugdíjjal megáldottak most kapnak majd emelést visszamenőleg – egy picit. De hát legyünk szerények. Meg fizessenek a multik, meg a távszolgáltatók, kábellovagok, tévé-guruk! A műsor annyira jó úgyis, hogy mindenki sorbanáll majd a pénztáraknál. Végreis a zemberek szívesen fizetnek emelt díjakat már most is hülye játékokra a tévében, meg jósokra, gyógyászokra. Akkor most mi a baj, hogy megsarcolják egy paránykát a gazdag szolgáltatókat meg minden… A zemberek majd kárpótolják őket szelíd-szolíd fillérkéikkel (hol van már ez is: tegye el fiam azt a negyven fillért, az a magáé!)
˙
Most meg azt olvasom: lehet, hogy megszűntetik az art mozi hálózatot. Tényleg, minek is vannak?! Kicsik, koszosak, régi ócskaságokat játszanak (Fellini, Bergman, Kubrick, Kuroszava, Mihalkov, Tarkovszkij és a követőik – jaj, de rémes). Ottvannak a plázamozik. Ott még külön tartója is van a csipsznek, meg a kólának; a hangerő, a technika meg lehetővé teszi, hogy zörögjünk a zacskóval. Különben is az alternatív (más néven független) színházakat máris teljesen függetlenítették a pénztől – minek is fogyasztják a nemzeti összefogás villanyát, hőenergiáját stb.? Inkább csak tűrjük-tiltjuk – bocsánat felejtjük vagy felejtendjük az opuszokat. Különben is meg kell állapítani, hogy genetikailag magyarok vagyunk vagy nem vagyunk magyarok – az isten lovába, ne lacafacázzunk már! Hadd jöjjön a Julianus projekt!
˙
Most olvasom: minek megóvni a zsidónegyedet Budapesten? Már megint a zsidók! Nem elégszenek meg, hogy volt idő, amikor a zsidónegyedbe szállásolták (igaz szerény ellátással) őket, most még a demokráciában is kell nekik a negyed! Vannak, akik azt mondogatják, hogy kivásárolják az egész várost. Nemcsak a negyedet!
˙
Itt van ez a Ráday Mihály is. Hát ért ez az ember valamit is a kor szavából? Csupa penészes régiségekről beszél már évek óta, hogy az unokáink majd még a végén nem látják. Na és! Olyan sokra vagyunk, hogy mi látjuk? Egy-egy régi lepukkant műemléket az üvegirodaházak tövében? Hát szép dolog ezt forszírozni?
˙
Meg minek az a sok üzlet a Rákóczi úton, a Kossuth Lajos utcában meg az Andrássy uton? Meg másutt. Úgyis privatizálták az össze nyilvános vécét, hát hova menjen az ember. A bezárt üzletek kihasználatlan bejárati beugrójában jót lehet …, s ez a környezet levegőjét is hungarikummá teszi.
˙
Ott van a Bartók Béla út. Ott mindenféle kávéházakat, kultúrboltokat, könyves-micsodákat forszírozott az a gyanús polgármester. Tudta ezt a kerület, s még idejében leállította. Most majd – reméljük – ez is besorol a fent említett nagyhírű pesti utcák orrfacsaró kultúrájába.
˙
Azt mondja a mindentudó Habsburg intézetes történész, hogy itten bizalomhiány van, az a baj! Bizony mondom néktek feleim, hiszen látjátok valamennyi szümtükhel.
˙
Mert van itt a szent város polgármestere (alias meggyespite?). Hát nincs az a magasságos, hogy kimenjen az irodából. Pedig már nem is mester. Csak egyszerű meggyes. Inkább hagyja, hogy felszentelt irodájából helytörténeti múzeumot csináljanak. Mit is tagadjuk: bizalomhiány miatt szenved - Habsburg-igazgató Úr! Izomból dolgozik a meggyespite. Nem tudom magozott-e, mert nem mindegy!
˙
Aztán mást se hallani, mint az alkotmányt. Mert most forradalom van, én is bentvoltam a fülkében, éreztem a forradalom lángját tényleg. Úgyhogy ez a forradalom minimum egy új alkotmányt érdemel. A magam részéről én éppenséggel meglennék nélküle, de a preambulumra pikkem van. Olyasmit hallani, hogy abban bennelesz a szentkorona meg az isten is, mint a történelem ura. Hát nem tudom, de elég gyengén uralkodott - eddig legalábbis. Lehet, hogy ha a preambulumba belekerül, akkor összeszedi magát.
˙
Az isten mindenképpen benne kell valahogy legyen, meg a szentháromság, ami engem azért tesz kiváncsivá, mert sehogysem értem, hogy hogyan van ezzel a dologgal, hogy az egy tulajdonképpen három, a három meg egy. Elég gyenge voltam matematikából, ráadásul pogány vagyok, ami nem pontos kifejezés, mert a pogányok még több istenről beszéltek, nekem pedig egy is sok. Pláne ha ő a történelem ura! Habár lehet, hogy ha ez tényleg így volna, jobban csinálná, mint eddig, amíg nem volt a történelemnek ura és minden jöttment uralkodott szerte.
˙
Egyszóval rettenetesen sok probléma van itten, amit a magam mániáival (zene, irodalom meg ilyesmi) sehogy se tudok megmagyarázni.
˙
Nem tudom, nekem ez az egész gyanús – mondanám Karinthy után szabadon. Amíg szabadon vagyok. Hacsak úgy nem! Ez a szabadság is nehezen átlátható. Amióta csak élek, mindig azt hajtogatták a hatalmasok, hogy most olyan szabadság van, hogy csak na. Én meg folyton bajba kerültem, amikor éppen szabadságosdit csináltam.
.....................................................
˙
Én azért bizakodom! Hadd mondjak el végülis egy pici történetet. Mesének gondolnám, ha nem velem esett volna. Azt mondja kis boltom illetékese, hogy nem vett fel egy fiatalembert eladónak, mert elöl hiányzott a foga. Azt mondja: ez élelmiszerboltban nem fokozza a forgalmat. Azért akkor még ilyen is van? Azért még… Szerintem jobb lesz vigyáznia: baj lesz ebből, ha sokáig üzemelteti ezt az art-élelmiszerboltot!
~~~~~~~~~~
Az ember végre még sincs csupa fábul.
Kegyed nem tudja, mi az asszonánc?
Eriggyen, mert rúgok beléje hátul. –
S megint elölről.
[Karinthy Frigyes: Így irtok ti (Babits: Antik szerelem)
~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Célozni tanulnak a katonák. Nem valami fényesen megy a dolog. A káplár káromkodik, szidja a katonákat. Végre kikapja az egyik kezéből a puskát.
- Nem tudtok ti semmit! Ide nézzetek!
Céloz, lő - nem talál. Egy pillanatra zavarba jön, azután feltalálja magát. Az egyik újonchoz fordul. - így lősz te!
Megint céloz, megint elhibázza.
- így lősz te! - mondja a másiknak.
Végre, kilencedszer talál.
- És így lövök én!
*
A kilencedik lövés még késik. A káplár keze még reszket, de szemei egy árnyalattal már tisztábban látják a célt.
[Karinthy Frigyes]

No comments: