ˇ
(Egy néhány éve készült írásból…)
ˇ
Mottó: Ha valami nem tetszik, legelőször azt kérdem: vajon miért nem tetszik az a valami. Egyhamar rájön az ember, hogy ennek nincs oka. Ha legyőzzük nemtetszésünket, a világ nyitottabbá válik. -
[Cage]
Mottó: Ha valami nem tetszik, legelőször azt kérdem: vajon miért nem tetszik az a valami. Egyhamar rájön az ember, hogy ennek nincs oka. Ha legyőzzük nemtetszésünket, a világ nyitottabbá válik. -
[Cage]
ˇ
Bizonyára magyarázattal tartozom: hogyan került a címben egymás mellé a három "hangkép"? Nos a dolognak egyféle szubjektív magyarázata van. Az elmúlt hetekben-napokban e három "hangkép"-pel kapcsolatban váltam szinte vígasztalhatatlanul szomorúvá. Sok szó esett e dolgokról...
Bizonyára magyarázattal tartozom: hogyan került a címben egymás mellé a három "hangkép"? Nos a dolognak egyféle szubjektív magyarázata van. Az elmúlt hetekben-napokban e három "hangkép"-pel kapcsolatban váltam szinte vígasztalhatatlanul szomorúvá. Sok szó esett e dolgokról...
Röviden utalok rá: 1. Beuys - Nádori Lídia védi meg neves "szobrászunktól", aki szemétdombra szánná, a minap Itáliába szakadt "festőművészünk" támadja Nádori Lídiát, s főleg München város elöljáróságát (ez utóbbi Beuys-produktumot vásárolt, tehát vagy korrupt vagy hülye), s megint egy Madridba szakadt festőművészünk megvédeni látszik Beuyst.., hogy csak azt idézzem, amit olvastam; 2. Boulez - nálunk járt, s elvezényelte Bartók néhány művét (csak televízióban hallottam-néztem, s ott nem éreztem oly silánynak, mint a kritikákban volt szerencsém olvasni-hallgatni). 3. Melegek - a szigeten sátort vernének, hogy nyíltan beszélhessenek problémáikról, s megértessék magukat azokkal, akik nem értik őket. Polgármester éberen lecsap (semmi politika, semmi jövő évi választás,semmi főpolgármesterség), a tiszta aggodalom, az ífjúság párás szemmel történő védelme a kísértés, a lehetséges sátán patája ellen, borzasztó.
A két első tényező (Beuys, Boulez) könnyebben megússza, mert látszólag nincsen szó mélyebb rétegekről, már ha valamiféle pszichológiai megközelítéssel próbálkozunk. A harmadik tényező azonban mély rétegeket érint, mindenkinek van e téren lelki mondandója. Ez a mondandó lehet egyszerűen toleráns, magyarul megengedő, ami persze nem jelent a dolog mellett szóló propagandát, hanem mindössze tudomásulvételét valaminek, ami van, s amiről a szaktudomány (szexológia) már évtizedek óta kijelenti, hogy nem aberráció, nem "hiba", nem torzulás, hanem jelenség. Ebben a vonatkozásban tehát a homoszexualitás és a heteroszexualitás azonos értékű jelenség, a problémát minden bizonnyal az okozza, hogy az előbbi a kisebbség, az utóbbi pedig a többség. Dehát - mondják -az előbbi nem vezethet gyermekáldáshoz, ezért torz. Csakhogy - hölgyeim és uraim! - az utóbbi sem vezet gyermekáldáshoz. Hogy jól megértsük: egy olyan házaspár, aki a polgári család kerekeihez és szobáihoz három gyereket is készítene, bő rátartással tízszer kell találkozzék heteroszexuális értelemben, ha jól megválasztja az időt még ennyi se kell... Akkor tehát tíz aktus = három gyerek. Most már mit csináljunk azzal a többezer aktussal, amelyet ez a pár nemhogy nem gyerekcsinálás végett „lejsztol”, de ráadásul mindent megtesz a gyermekáldás megakadályozására. Így teszik ezt azok is, akik nem veszik maguknak a fáradságot, hogy végiggondolják: mit mondanak, illetve hogyan élnek...
Kísértetiesen hasonlít a helyzet mondjuk Beuys esetében. "Én ugyan behatóbban nem ismerem a nevezett ,művészt', némely munkájáról azonban hallottam, olvastam egyet s mást" - írja Itáliába szakadt "művészünk". Nos, én is olvastam egyet s mást Beuysról, sőt vettem magamnak a fáradságot, s az ő szövegeit is igyekeztem megismerni, s éppen az ellenkezőjére jutottam: egy meghatározó jelentőségű művészről lehet itt szó... Most hát mi van? lehet, hogy mielőtt lehülyézünk valakit, érdemes elgondolkodni azon: mit is teszünk. Egy mentség van erre a megoldásra: Beuysszal kapcsolatban tényleg könnyebb hülyézni, mint a tevékenységét kicsit alaposabban szemügyre venni. Vagyis előítéletet könnyebb alkotni, mint ítéletet. Mert ha egysmás olvasgatás alapján nyilvánosan eltángálunk egy mégiscsak jelentős valakit, ha ennek alapján védelmünkbe vesszük azt, aki szemétdombra utalja művésztársa munkáját, akkor bizony egyszerű példáját adtuk az előítéletes gondolkodásnak, amiből a melegek esetében akár "buziverés" is következhet..,
Boulez esetében talán egy parányit problematikusabb a dolog. Több minden keveredik itt. Mert ugye Boulez, aki e század egyik igen jelentős komponistája, aki igen jelentős karmester, aki igen jelentős szervező, aki létrehozta a világ egyik legjelentősebb modern zenei kutatóintézetét, vagyis akinek egyik résztevékenysége is elégséges lenne másnak teljes életműként, hát az többet érdemel, minthogy összefüggéseiből kiragadva pikirt tálalásban utalunk a nálunk teljesen ismeretlen darmstadti előadására (Schönberg halott címen), amelyben egyébként Schönberg kései akadémizmusát tette birálat tárgyává, valószínüleg sok igazsággal, de mégiscsak furcsa, hogy ma egy parányi bök-mondattal itt védjük meg Schönberget Bouleztől. S az, hogy Boulez kompozicióit kevesen ismerik, egyáltalán nem Boulez vétke, hiszen lemezeinek száma igen nagy! És akkor jutunk el ahhoz, hogy Boulez szerint Bartók korai és kései korszaka kisebb jelentőségű, mint a középső, hogy szóval a Zene, meg a Szonáta két zongorára és ütőkre Boulez számára fonto-
sabb, mint mondjuk a Kossuth-szimfónia vagy a Concerto. És itt csak rövid megjegyzés: mostanában sok szó esik arról, hogy miképpen került a Concerto-ba a giccses motívum az operettből, a Szép vagy, gyönyörű vagy Magyarország... Honvágyként, nosztalgiaként aligha merem elképzelni, mert ez Bartók lekicsinylése volna. Ráadásul nem magyarázná a motívumot követő furcsa, harsogó, iszonyzenét, ami arra utal, ami mifelénk a Concerto keletkezése idején történt. Úgyhogy inkább keserű legyintésnek érzem, rezignált lemondásfélének.
A két első tényező (Beuys, Boulez) könnyebben megússza, mert látszólag nincsen szó mélyebb rétegekről, már ha valamiféle pszichológiai megközelítéssel próbálkozunk. A harmadik tényező azonban mély rétegeket érint, mindenkinek van e téren lelki mondandója. Ez a mondandó lehet egyszerűen toleráns, magyarul megengedő, ami persze nem jelent a dolog mellett szóló propagandát, hanem mindössze tudomásulvételét valaminek, ami van, s amiről a szaktudomány (szexológia) már évtizedek óta kijelenti, hogy nem aberráció, nem "hiba", nem torzulás, hanem jelenség. Ebben a vonatkozásban tehát a homoszexualitás és a heteroszexualitás azonos értékű jelenség, a problémát minden bizonnyal az okozza, hogy az előbbi a kisebbség, az utóbbi pedig a többség. Dehát - mondják -az előbbi nem vezethet gyermekáldáshoz, ezért torz. Csakhogy - hölgyeim és uraim! - az utóbbi sem vezet gyermekáldáshoz. Hogy jól megértsük: egy olyan házaspár, aki a polgári család kerekeihez és szobáihoz három gyereket is készítene, bő rátartással tízszer kell találkozzék heteroszexuális értelemben, ha jól megválasztja az időt még ennyi se kell... Akkor tehát tíz aktus = három gyerek. Most már mit csináljunk azzal a többezer aktussal, amelyet ez a pár nemhogy nem gyerekcsinálás végett „lejsztol”, de ráadásul mindent megtesz a gyermekáldás megakadályozására. Így teszik ezt azok is, akik nem veszik maguknak a fáradságot, hogy végiggondolják: mit mondanak, illetve hogyan élnek...
Kísértetiesen hasonlít a helyzet mondjuk Beuys esetében. "Én ugyan behatóbban nem ismerem a nevezett ,művészt', némely munkájáról azonban hallottam, olvastam egyet s mást" - írja Itáliába szakadt "művészünk". Nos, én is olvastam egyet s mást Beuysról, sőt vettem magamnak a fáradságot, s az ő szövegeit is igyekeztem megismerni, s éppen az ellenkezőjére jutottam: egy meghatározó jelentőségű művészről lehet itt szó... Most hát mi van? lehet, hogy mielőtt lehülyézünk valakit, érdemes elgondolkodni azon: mit is teszünk. Egy mentség van erre a megoldásra: Beuysszal kapcsolatban tényleg könnyebb hülyézni, mint a tevékenységét kicsit alaposabban szemügyre venni. Vagyis előítéletet könnyebb alkotni, mint ítéletet. Mert ha egysmás olvasgatás alapján nyilvánosan eltángálunk egy mégiscsak jelentős valakit, ha ennek alapján védelmünkbe vesszük azt, aki szemétdombra utalja művésztársa munkáját, akkor bizony egyszerű példáját adtuk az előítéletes gondolkodásnak, amiből a melegek esetében akár "buziverés" is következhet..,
Boulez esetében talán egy parányit problematikusabb a dolog. Több minden keveredik itt. Mert ugye Boulez, aki e század egyik igen jelentős komponistája, aki igen jelentős karmester, aki igen jelentős szervező, aki létrehozta a világ egyik legjelentősebb modern zenei kutatóintézetét, vagyis akinek egyik résztevékenysége is elégséges lenne másnak teljes életműként, hát az többet érdemel, minthogy összefüggéseiből kiragadva pikirt tálalásban utalunk a nálunk teljesen ismeretlen darmstadti előadására (Schönberg halott címen), amelyben egyébként Schönberg kései akadémizmusát tette birálat tárgyává, valószínüleg sok igazsággal, de mégiscsak furcsa, hogy ma egy parányi bök-mondattal itt védjük meg Schönberget Bouleztől. S az, hogy Boulez kompozicióit kevesen ismerik, egyáltalán nem Boulez vétke, hiszen lemezeinek száma igen nagy! És akkor jutunk el ahhoz, hogy Boulez szerint Bartók korai és kései korszaka kisebb jelentőségű, mint a középső, hogy szóval a Zene, meg a Szonáta két zongorára és ütőkre Boulez számára fonto-
sabb, mint mondjuk a Kossuth-szimfónia vagy a Concerto. És itt csak rövid megjegyzés: mostanában sok szó esik arról, hogy miképpen került a Concerto-ba a giccses motívum az operettből, a Szép vagy, gyönyörű vagy Magyarország... Honvágyként, nosztalgiaként aligha merem elképzelni, mert ez Bartók lekicsinylése volna. Ráadásul nem magyarázná a motívumot követő furcsa, harsogó, iszonyzenét, ami arra utal, ami mifelénk a Concerto keletkezése idején történt. Úgyhogy inkább keserű legyintésnek érzem, rezignált lemondásfélének.
De ez csak kitérő. Miért ne mondhatná Boulez, hogy mit szeret jobban Bartókban és mit kevésbé. S ez még akkor is így van, ha történetesen a budapesti előadásba hibák csúsztak. Ami nem elsősorban a karmesteren múlik, inkább a holtfáradt, egész éjjel ideutazó zenészeken. Boulez felfogása lehet itt ingerlő. Ő ugyanis semmiféle érzelgősségre nem hajlandó. Pengefegyelmü és pontosságú intellektuális művész. [ Na de persze, az agogika!] Ligeti György mondta, hogy Boulezért tűzbe tenné e kezét... Akkor is, ha életműve mikroszkópikus... (Csak említem, hogy Webern teljes életműve négy lemezre ráfér, tehát igy olcsón hozzáférhető, de talán ezért mégsem olcsó!)
Persze a modern zenével, a modern képzőművészettel talán könnyebb mégis a helyzet. Ha félretesszük nemtetszésünket, netán le is győzzük nemtetszésünket. Ehhez energiákra van szükség. És valóban az a meggyőződésem, hogy a melegekkel kapcsolatos előitéletek oszlatásához is energiákra van szükség. S főként arra, hogy a létező előítéletek hátán senki se próbálkozzék azzal, hogy népszerűbbé váljék.
Persze a modern zenével, a modern képzőművészettel talán könnyebb mégis a helyzet. Ha félretesszük nemtetszésünket, netán le is győzzük nemtetszésünket. Ehhez energiákra van szükség. És valóban az a meggyőződésem, hogy a melegekkel kapcsolatos előitéletek oszlatásához is energiákra van szükség. S főként arra, hogy a létező előítéletek hátán senki se próbálkozzék azzal, hogy népszerűbbé váljék.
No comments:
Post a Comment