Ember a felvevőgéppel
Vertov 1929-ben készült némafilmjével már több, mint nyolc éve foglalkoztam itt a blogban (ITT).
A film Vertov szerint kísérleti munka, nincsen összefüggő története, nincsen forgatókönyve. Viszont van képi világa, s ennek megteremtéséhez mindmáig alapműként beszélnek róla.
Éppen ez a vizualitás lehet az oka annak, hogy modern zeneszerzők zenét komponáltak a képek alá, ami kétségtelenül értelmezési mutációkat eredményezhet.
Michael Nyman 2003-ban szerezte Vertovhoz a filmzenét. Nyman munkásságának jelentős része filmzene, ám ebben az esetben - éppen a néma képek folytán - a zene önálló opuszként is értelmezhető.
Még 1993-ban Henry Pierre is zenét komponált a Vertov film alá.
Érdekes megfigyelni a két kortárs zeneszerző felfogását ugyanarról az "alapanyagról".
Az alábbiakban a film inditó percei hallhatók, előbb némán, majd Nyman zenéjével, végül pedig Pierre felfogásában.
No comments:
Post a Comment