Saturday, September 06, 2014

Százéves átlag

avagy egy zenekedvelő blog


Meglepődtem, amikor a Klubrádió szept 3-i Felütés című műsorának félóráját hallgattam. Félóráját mondom, mert ez eltért a szokványostól. Nem zenészek beszéltek a kortárs zenéről, hanem zenehallgatók. Nem tudtam - örülök, hogy megtudtam -, két zenekedvelő, zenét hallgató kortárszenei blogot szerkeszt, ír.(Lásd ITT) A kortárs zene művelőit is kevésszer hallgathatjuk, magam egykori rádiós tapasztalok alapján mondhatom, hogy nem kis ellenállást kellett leküzdeni egy-egy kortárszenei műsor megszólaltatásáért. S ami fontos: ott szakemberek, tanult zenészek álltak ellent.
Ezért örülök tehát annak, hogy az ismeretlen hallgató - ki tudja hányan lehetnek egyáltalán - hivatott tolmácsait (Lesi Zoltán és Molnár Illés) ismerhettem meg.

A Jeney opusz címét kölcsönző blog (Százéves átlag) szigorúbb profilú az enyémnél, mert én más dolgokkal, olykor a közélet ügyeivel is foglalkozom - immár nyolc éve.

Külön örülök, hogy a Százéves átlag meg is szólaltaja a műveket. Már rádiós időmben is bosszantott, hogy a dolgokról még csak esett szó, a dolgok azonban ritkán szólaltak meg. Így volt az a zenei és irodalmi műsorok terén egyaránt. Történetek tucatjait idézhetném ennek bizonyítására.

A Felütés műsorában elhangzottakkal egy ponton vitatkoznék, s ez éppen Arvo Pärt. A kortárs zene megismerésekor valósággal csodáltam. Azután egyszercsak hátra arcot csinált, művei számomra egyre inkább azt az érzetet keltették, hogy ezt a zenét már megírták. Ez például sohasem jutott eszembe a műsorban szintén idézett Morton Feldman zenéjét illetően.

Ámde persze sebaj. Maradjunk ott, hogy örömet szerzett a műsor, s örültem a blog alkotóinak. 

A rádióműsor meghallgatható: ITT

No comments: