Erik Satie
összes zongoraműve négy kézre
A lemezt most találtam meg, holott már 2010-ben jelent meg.
Satie a modern zene kimagasló alakja, a 20. század jelentős
komponistái szellemi kapcsolatban álltak vele. Cage igen nagyra értékelte.
Zenéjét hallgatva, csodálkozni lehet azon, hogy Satie 1925-ben halt meg,
ugyanis alapjában mutatja az utána következő zenei nyelveket.
Persze sok "tudós" leszólja, Kovács Sándor például
így helyezi el a korban: "sikerült
felfedezni Ivest és főleg Satie-t – egy időben minden második bugyuta rajzfilm,
rádiós irodalmi összeállítás kísérőzenéjeként Gymnopédia szólt". No comment!
A két előadó: Sandra & Jeroen van Veen
~~~~~~~~~~~~~
~~~~~~~~~~~~~
Satie a Vexations című különös zongoraművet valamikor 1893-ban találta ki. Egyetlen témából, s annak egyetlen variációjából áll. Egyetlen hangban van szabadsága az előadónak, egyébként ragaszkodnia kell a kottához. Viszont egyéb instrukció nincsen. A tempó, hangerő az előadóra van bízva. Az opust nyolcszáznegyvenszer kell előadni kb. 24 óra alatt, amiben voltaképp közvetett instrukció vélhető, hiszen a mű előadásainak számát 24 órára beosztva kiderül, hogy igen lassú tempóban kell előadni. - John Cage kezdeményezésére 1963 szeptemberében New Yorkban több egymást váltó zongoristával 18 óra 40 percen át adták elő. A cím - Bosszantások / Vexations - számomra nem fedi a mű hatását. Az ugyanis az elmélyedt meditáció kísérésére alkalmas.
2011. május 21-én egy műsor [Faragó Béla (50) és Erik Satie (145) születésnapi koncertje] keretében előadták a teljes kompozíciót a Sanyi és Aranka Színházban. A koncert 24 órán át megszakítás nélkül, több zeneszerző - zongorista közreműködésével (Jeney Zoltán, Vidovszky László, Faragó Béla) hangzott el, vagyis május 22-én este ért véget Az alábbi bejátszás végén ebből is idézek néhány percet.
No comments:
Post a Comment