Sunday, February 04, 2007

Egy keveset a CD design-ról...

Tömegesen készülnek házilag a másolatok. Ezeknek nincsen külsejük, cetlik vagy filctollas firkantások jelzik az eredetüket, tartalmukat. Pedig van már lehetőség, hogy tökéletes másolatot készítsünk a design-ról is, vagy - ha például az internetről töltöttük le a zenét -, magunk tervezzünk külsőt a lemezhez. Nagyon fontos, hiszen a CD amúgy is kevesebb lehetőséget kínál, mint a nagy alakú fekete lemezek, így a CD esztétikus "tárgy volta" is elvész a hevenyészett másolatok miatt...


Az alábbiakban néhány szép CD borítót, design-t láthatunk


Diamanda Galás két lemeze, pontosan kifejezi a tartalmát...


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


Változat Yatsuo Motoki zenéjéhez: a nagyvárosi zsúfoltság, sokféleség és kopottság ötvözete...

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

~~~

~~~

DJ Spooky lemezének boritója, de még inkább érdekes magának a lemeznek a design-ja, amely egyrészt DJ Spooky egyértelmű dícsérete, jelzi azt, hogy alapos zenei és egyéb (pl. filozófiai) ismeretek birtokában dolgozik, de azt is jelzi, hogy ehhez a Sub Rosa kiadó nagyszerű archivuma is hozzátette a magáét...




~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

~~~~~~~~~~~~~~~

A francia rádió zenei adójának (France Musiques) kitűnő sorozatából. Signature címen rengeteg kortárs zenei felvételét adja ki a rádió, különös gondot fordítva a külsőre. A lemezen Martin Saint-Pierre dobjátéka hallgatható (Mémoires des Reves, Magies et Pays Lointains ~ Álmok, varázslatok és távoli tájak emlékei címen), s a három M betű adja a lemez design-jának ötletét. A borító és a lemez képe pozitív illetve negatív kép, a művész ködös fotója külön is látható a füzet tetején, de az M betűbe is bekerült. Fontos, hogy a képek mind fekete-fehér kivitelben készültek!

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


Manfred Eicher az ECM lemezkiadó vezetője számára nagyon fontos, hogy miként jelennek meg a lemezek. Kialakult tehát az ECM-külső. A CD kísérőfüzetek általában hátrányba kerültek a régi nagy alakú kísérőfüzetekkel szemben. Ez és a tömegtermelés vezethetett oda, hogy a nagy cégek lemezeinek kisérő anyaga inkább
felszínesen feltűnő, s a szövegekben hemzseg a hiba, pontatlanság és tévedés. Eicher kísérőfüzetei önmaguk­ban is megállják helyüket, valóságos vizuális kompozíciók. A Tenebrae címen kiadott dupla Gesualdo lemez kísérőfüzete igazi telitalálat. A régi zenéhez itt az ECM tervezői olyan mai fotókat asszociáltak, amelyek elsősorban Gesualdo sorsát és kálváriáját hivatottak kifejezni.

Egy tájrészlet, egy arcát kezébe temető lány, egy sor kereszt árnyékban és napon - mindez mondandót hordoz annak számára, aki tudja, hogy Gesualdo szerelem-féltésből megölte feleségét, ám élete végéig hordozta ennek terhét, hiszen amúgy - nemesi származá­sa folytán - büntetlenséget élvezett. S a szövegek a kísérőfüzetben! Paul Celan verse - Tenebrae -, amely címében elsősorban az evangéliumi elsötétedésre utal, tartalmában azonban

sokkal több: utal a huszadik század iszonyaira, a holocaustra - „imádkozz, uram. Mi közel vagyunk".

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Néhány saját "tervezésű" design...


No comments: