Friday, January 19, 2007

Saját szöveg 1999-ből. Nyolc éve!

Például ahogy a médiákban – rádió, televízió – jószerint nem kap helyet a kortárs zene, az már a szabotázzsal egyenértékű. Azzal a veszéllyel jár, hogy – már csak azért is, hiszen a mai zene megismerésére sincs lehetõség – összekenődik minden, a nagyérdemű már azt sem tudja, miről van szó, nemhogy azt: mi a jó vagy rossz. A zenei megismertetésben a rádiónak juthatna a legnagyobb szerep. Ehhez képest a rádió jelenlegi műsorában gyakorlatilag nem szólal meg a jelen. És ezen nem segít az, hogy egy-két koncert közvetítésébe mégis csak belekerül egy-egy új mű, hiszen a kiiktatására nincsen mód. Kortárs zenei program nincsen, a rádión kívüli koncertprogram e tekintetben szánalmasan szegényes. Nem csodálható hát, ha a közönség egyrészt azt gondolja, hogy nincsen mai zene, másrészt azt gondolja, hogy ami van, az bizonyára rossz, hiszen a média „szakemberei” nem tartják érdemesnek a közvetítésre. Mit tehetnek a zeneszerzők? Gazdagabb tájakon a legtehetségesebbnek megmarad a lehetőség a következetességre, megnemalkuvásra. Vagyis: zenéjük nem piacgazdasági. A második vonal viszont vagy képtelen az érvényesülésre, s így sohasem válhat az elsõ vonal képviselõjévé, vagy hátraarcot csinál és a múltból próbál jól bevált sémákat előhalászni, amivel aztán a tömegízlés közelében sikerül maradnia. Magyarország – különösen a kultúra vonatkozásában – nem tartozik a gazdagabb tájak közé. Akkor hát: hátra arc!… Csodálkozhatunk-e, ha a koncertek fölött ott lebeg a piacgazdaság szürke felhője? Ha komponistáink műveiből nem az új izgalma süt, hanem a megfelelni törekvés „verejtékillata"... Így aztán sok minden keveredik, sőt a jobb is devalválódik.

Aktuális utóirat:

A minap a kitünő Tan Dun új operáját meghallgathattuk a rádióban. De úgy látszik az effajta vállalkozások fölött nem lebeg az áldás. Bizony – sajnos – ez az opera nem tartozik a szerző legsikerültebb művei közé. Olykor esztrád hatású, indulószerű – na persze azért a nagy tehetség átüt e hibákon, de mégis… Vajon mi történt a Met-ben? Hiszen az rendelte a művet...

No comments: