amelyet Bakunyin szövege inspirált. Andriessen tehát az orosz anarchista szövegének zenéjével foglalt állást az anarchizmus kérdésében, bizonyos értelemben Cage-dzsel vitázva. A Mauzóleum egy trilógia része. A másik két rész Az állam és Az idő. „Ha valaki a beszédnek megadja a kellő összhangot és ütemet – mondja Szókratész Platón Az állam címû művében – , akkor a helyesen beszélõ ember jóformán végig egy és ugyanazon összhangban beszélhet, mert a változások igen kicsinyek, s ugyanígy áll a dolog az ütemmel is.” Meglepõen közel áll ez a platóni megfogalmazás a mai minimalizmus definiálásához, nyilván következik ebből, hogy Andriessen egyebek közt ezt a részletet is megzenésítette Az állam címû kompozíciójában. Fontos felidézni a befejező sorokat, amelyeket szintén Szókratész szájába ad: „A zenei nevelés módszereihez senki nem nyúlhat anélkül, hogy a legalapvetőbb állami törvényeket is ne érintse.”
„Egy olyan darabot akarok írni – mondta a hetvenes évek elején – , amelyben pusztán félelmetes kék oszlopok vannak. Magasak. Robosztusak. Csendesek.” Ez lett aztán a trilógia harmadik része: Az idõ . ” Nem lesz hosszú másképpen a hosszú idõ, csupán sok-sok elfolyt mozzanatból áll. Ezek azonban együtt szét nem terülhetnek. Ámde el nem múlik semmi az örökkévalóságban, hanem jelen van minden. Teljes egészében azonban a jelenlevõ idő nincsen. Nyilvánvaló, hogy minden múltat kerget, a jövő és minden jövő a mindig jelenvalóból nyeri létezését, belőle fut elő.” Ezek viszont már Szent Ágoston szavai (Vallomások, XI. fejezet). Bakunin, Platón és Szent Ágoston – érdekes trilógia. És fel sem merül a „hátra arc”!.
A zenei nyelv mai, modern, vagyis hát nagy hidak épülnek a régi és még régebbi szövegek és a ma zenéje közé.~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


A képek, szövegek nagyíthatók! Klikk a képre, szövegre bal egérrel!


Továbbiak: ITT és ITT
No comments:
Post a Comment